Text Box: Fiat 126 Cabrio’s
Text Box: Zoals van een ieder zichzelf respecterend merk, verschijnen er ook van de Fiat 126 verschillende cabrioletversies:
POP:			De Firma POP Automobile GMBH bouwt een kleine serie van 500 stuks op 					basis van de 126 650 E. Er zijn twee carrosserievormen, met of zonder 					deuren, en twee motoren, luchtgekoeld of watergekoeld. Zo ontstaat de 					volgende serie: — POP 650  ( luchtgekoeld, met deuren )
								    — POP 2000 ( watergekoeld, met deuren )
								    — POP Beach 650 ( luchtgekoeld, zonder deuren )
								    — POP Beach 2000 ( watergekoeld, zonder deuren ) 
					Al deze modellen hebben geen rolbeugel, de deuren hebben 
					opsteekramen. Ter versteviging zijn de dorpels flink verhoogd.
					Ze zijn gebouwd van 1989 t/m 1993

Bosmal:		De Firma Bosmal heeft 500 fiatjes omgebouwd tot cabriolet. Deze hebben 				als basis de 126 650 E. Deze hebben normale deuren en draairamen. Ter 					versteviging is er een grote rolbeugel aangebracht.
					Deze cabrio’s zijn gebouwd van 1991 t/m 1995

Petramobil		Ook wel Piccolino genoemd. De huidige firma Gamma—Fahrzeuge GMBH 					heeft een serievan de 126 omgebouwd tot cabriolet. De deuren hebben 					normale draairamen en ook de achterste zijruiten kunnen omlaag gedraaid 				worden. Het front van het wagentje heeft als embleem de driehoek van 					Petramobil gekregen. Zie foto’s.
	

Malubats:		Importeur Garben van der Velde haalt uit Polen de Malubats. 
					Dit zijn omgebouwde exemplaren van het type Maluch. Een zekere 
					heer Bac zoekt in Polen goede exemplaren, bouwt ze om, vernieuwd ze 
					en stuurt ze dan naar Nederland. Deze typen hebben ook geen deuren en
					slecht een klein zeiltje om ze bij regen iets af te dekken. Ze hebben wel
					een rolbeugel. Het avontuur lijkt van korte duur; van 2005 tot 2007.
					Hoeveel er zijn gebouwd is ook onbekend. 

Kleine series:	— Eén POP met deuren is omgebouwd naar een elektrische aandrijving.
					— De Firma Yesterday schijnt een paar 126jes omgebouwd te hebben.
						Wie kan mij aan een foto helpen?
					— Een enkele particulier heeft zelf een cabriolet gebouwd. Dit met ver 							uiteenlopend resultaat.
					— Firma Moretti in Italië bouwt een aantal “jeep” uitvoeringen.
					— In Gliwice is er nog een firma geweest die de Colo bouwde. Begonnen in 
						1997 en in 2009 werd de laatste gebouwd. In totaal zo’n 60 stuks.

8-7-8